Monday, June 14, 2010

Contact Lenses aka Mata yang Fake

Today i get back my mood so i wanna write something. Actually im load with so many things in my mind, tapi rasa nak sentuh sikit je pasal contact lense atau dalam bahasa melayu tinggi kanta sentuh. i'm start using lenses since i'm in form 3; kalau dikira sampai sekarang dekat 10 tahun dah ak mendouble lense kan mata aku; dah banyak brand yang aku guna dari yang x femes sampai la yg femes dan beratus ringgit. Kalau dikira blik kos lenses aku..perghh mmg mngis bole angkat  rims keta baru;tapi x pe demi meningkatkan tahap keyakinan dimata khalayak dan masyarakat aku rela berkorban wang ringgit..cehh. Cakap je warna apa coklat,kelabu,putih,clear semua dah rasa.

Sekarang geng2 lelaki pun dah pakai lenses sebab banyak faktor, first kalau pakai spectacles kadang2 tak ada keyakinan nak confront peoples nak tackle aweks pun kadang2 fikir 2 kali and Second, rasa terganggu macam ada something hang around your nasal area.

So, tips untuk korang yang baru nak mencuba lenses aku suggestkan korang cuba la brand Bausch n Lomb.perghh terbaek dari ladang.Kenapa aku cadangkan brand nih.

  1. Lenses dia lembut (utk first timer memang korang tak akan fobia)
  2. Mudah dijaga
  3. Tidak mudah koyak (aku ade pengalaman lenses aku koyak dua msa naik motor sbb tak pakai helmet protector tapi bukan Bausch n Lomb)
  4. Tahan lama (expired date selalunya 3 bulan, tapi kalu korang pndai jaga it can be last more than 3 months)
  5. Murah (Rm 50 utk 3 buln tapi kalau regular customer macam aku dpt rm 40)
  6. Tapi diingatkan utk korang yang nak fancy2 n color2 mmg Bausch n Lomb xde la dia cuma yang clear je.

Penjagaan Lenses anda:
  1. Jangan pakai lenses semasa tidoq, risiko nya kalau anda bernasib malang lenses anda bole stuck dibahagian belakang mata. Dangerous!
  2. Pastikan tangan dibasuh semasa nak masukkan dan keluarkan lenses dari mata. Dettol warna biru no.1.
  3. Pastikan anda rendam lenses dengan solution sampai tenggelam lenses didalam lense cup. Jangan kedekut ok!
  4. Jangan gosok mata anda terlalu kuat, kesan nya lenses boleh terkoyak dan lebih malang jika tidak boleh dikeluarkan dan anda terpksa menjalani prosedur minor operation.Oh No!

*p/s : Untuk mengekalkan keangunan dan kesucian mata anda pastikan solution lenses  juga dari Bausch n Lomb; x mahal pun 3 botol Rm 17 bole guna dekat 6 bulan. Available dekat Watson and Guardian. Tu je la untuk hari ni.

No comments:

Post a Comment